Friday 6 December 2013

SCHOOL HOLIDAY ...

Assalamualaikum wbt ....

Cuti sekolah .... yeaa!!! walaupun cuti sekolah dah 2 minggu bermula tapi tak semua cikgu cuti termasuklah aku. Officially hari ni 7 Dis 2013 baru la aku mula cuti, sbb apa? bukan tak nak cuti tp rasanya semua orang dah maklum nowadays cikgu sangat terbeban dengan kerja-kerja pentadbiran dan tak terkecuali membuat kerja SULIT kerajaan :)

Suspen jer, jaga exam jer .. tu kan kerja SULIT tak boleh diwar warkan. tp dah abis ni boleh la cite sikit. SPM Tahun 2013 ini menuntut aku sebagai salah seorang pengawas peperiksaan tp yg paling aku tak sangka tahun ke 3 aku menjadi pengawas SPM ni, aku dilantik menjadi Ketua Pengawas Hospital/ Tahanan ...

Tahanan?!! betul-betul... TAHANAN .. macam tak caya jer, aku betul-betul mengawas calon tahanan di sebuah pusat tahanan dan pemulihan di ibukota KL. Part ni yang best nak cerita kat korang .. calon ni perempuan, sekali tengok macam biasa je, xde nampak jahat ke kejam ke hehe (mereka bukan kes juvana hanya salah laku) tapi perasaan aku masa tu bercampur baur kesian, sedih (tgk anak melayu jadi macam ni), marah (sebab tak pasal2 aku kena ulang alik ambik kertas exam kat pusat peperiksaan terdekat) hehe .. tapi yang paling berligar di kepala aku PERASAAN INGIN TAHU.. nak sangat tahu apa yang budak ni buat sampai kena berada dalam kawasan tahanan yg TEMBOKnya, mak aii ... atlit lompat galah pun x lepas, kalau lepas pun tersangkut kat kawat duri menjalar kat atas tembok tu. Calon ni pakai uniform cuma berSELIPAR JEPUN ... dlm hati aku, takkan nak ambik exam tak tau tatatertib ketika ambil peperiksaan, takkan penyelia/ warden asrama tak tengok pakaian budak ni..rupa-rupanya .. dia kan orang tahanan, so memang selipar jepun tu wajib dipakai.. kesian...sampai berlubang dah tapaknya disebabkan kesan daya geseran (hmm keluar dah istilah fizik) .

Dipendekkan cerita, aku dan 2 orang lagi pengawas jaga lah budak ni sampai habis peperiksaan bagi semua subjek yang diambilnya (6 Teras dan Seni Visual) ... apa? 3 orang jaga seorang? betul ... prosedur... tp yang paling kami bertiga ni panas hati, dia TIDUR !!! jap termenung jap jawab jap tidur jap termenung lagi ... sampai la masa 2 jam setengah kertas BM tu abis ... kalau korang? PANAS HATI la gak kan .. tapi dah tugas, jadi Pengawas SPM cum BABY SITTER .. seronok?? lebih kepada bosan la, kalau mengawas kat pusat biasa, boleh jalan-jalan .. ronda-ronda ...gelak gelak kecil tengok karenah orang jawab exam .. huhu

Al kisahnya .. last day sorang pengawas ni cuba la borak ngan dia dan tanya sebab dia terjebak di PENJARA SEPI ni .. dia cakap " mak saya tak larat jaga saya, lagipun saya bosan duk rumah, so mak bapak saya hantar saya sini " ????? Sekarang kau tak bosan ke ...huhu... rasanya dia ni kes lari dari rumah kot .. ntah la, wallah hu a'lam..

Moral of the story, sesiapa sahaja yang membaca kisah ni, sama-samalah kita mengingatkan diri kita dan orang lain bahawa tugas mendidik anak tidak semudah menjaga mereka. kalau kita rasa jaga anak ni susah, mendidik mereka menjadi insan mulia dan berguna kepada masyarakat SEJUTA kali lebih susah. Sama-samalah kita MENCARI ILMU MENDIDIK supaya ILMU kita berkali ganda daripada anak-anak yang panjang akalnya...lebih lebih lagi sebagai PENDIDIK, apa yang paling menggembirakan adalah anak didik kita BERJAYA DUNIA dan AKHIRAT .. Aminnn...



No comments:

Post a Comment